Friday, September 7, 2012

REVIEW BROADCASTING SEMESTER 3

okay now aku mood rajin nk menaip. Hai salam sejahtera, salam 1 Malaysia. Cewah. first of all, Million Congrates to those yg berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah Sarjana Muda PENYIARAN. Oh lepas ni, kita akan berselisih bahu and bersua muka di Fakulti yg tersergam indah di atas bukit sana. Eh bersua muka jugak kat Cafe yg terindah itu ketika waktu makan atau menunggu kelas atau lepak2. *Jangan lupe tegur ye. Hehe

dikesempatan ini, abg amat baik hati utk share dengan hadik2 sekalian, peneraju dunia Penyiaran akan subjek yg akan dipelajari semasa di semester 3. Malah, sedikit sebanyak boleh dijadikan panduan dan perkongsian intipati subjek utk hadik2 sekalian.
Berikut ialah subjek yg mesti diambil dan ditawarkan semasa di semester 3 :

  1. BEL482 – BUSINESS AND PROFESSIONAL COMMUNICATION
  2. BGM401 – GERMAN LANGUAGE I
  3. BRO530 – RADIO BROADCASTING
  4. BRO531 – SCRIPT WRITING FOR ELECTRONIC MEDIA
  5. BRO532 – ANIMATION TECHNIQUES
  6. COM566 – COMMUNICATION RESEARCH AND METHODS
  7. CTU553 – ETHNIC RELATIONS
  8. COM466 – PUBLIC OPINION
  9. LIB501 – MANAGEMENT
dengan baik hatinya, abg akan stori mori tapi sikit aje berkaitan semua subjek di atas. takboleh stori banyak2 sebab tunggu uols sndiri belajar, merasa and barulahh suprise! Giteww Eh

BEL482 – BUSINESS AND PROFESSIONAL COMMUNICATION

haa nama subjek je pun dah gempak kan? utk subjek ini adik2 akan belajar bagaimana untuk mengendalikan minit mesyuarat dengan cara formal dan informal, selain daripada belajar menulis minit mesyuarat. Anda ke kelas untuk berbincang cara cara bermesyuarat dan menulis minit dan mempraktiskannya di dalam kelas. Final test utk subjek ini ialah adik2 dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan adik2 perlu mengadakan satu mesyuarat rasmi dan satu mesyuarat tidak rasmi. semua ahli mesyuarat perlu take part dan bercakap ketika ujian berlangsung. Speaking in English ok jgn nk berangan speaking malay! Tiada final untuk subjek ini.

BGM401 – GERMAN LANGUAGE I

Guten Morgen! Ein Schone Tag Noch! adik2 akan belajar cara-cara untuk memperkenalkan diri dalam bahasa Jerman. next, belajar menyebut abjad dan bilangan nombor dalam bahasa Jerman. seriously, it's not easy but fun! ;) as usual, projek akhir bagi subjek ini ialah menyiapkan satu short filem berdasarkan tema yang diberikan. adik2 dikehendaki berlakon dan berdialog dalam bahasa Jerman. ketika itu, baru adik2 tahu betapa beterabur dan peliknya tutur kata adik2 ketika bercakap Jerman. Jika adik2 tidak minat Jerman, adik2 boleh pilih Arab, Jepun atau French. Tips, selalu datang ke kelas kerana kelas hanya pada hari RABU. kelas ini amat berharga dan setiap minggu adik2 akan belajar topik baru. Rugi tecicir ilmu sape tak dtg! Tiada final utk subjek ini.

BRO530 – RADIO BROADCASTING


Anda berbakat sebagai Penyampai Radio? Anda mahu menjadi seperti Fara Fauzana dan Faizal Ismail? disini bermulanya! Hehe.. adik2 akan belajar bagaimana untuk menjadi seorang Disc Jockey (DJ) yang baik, pengenalan kepada peralatan di konti radio dan banyak lagi aspek teknikal di sentuh. Di akhir semester adik2 perlu menyiapkan tiga rakaman suara berdasarkan segmen seperti yg diberi oleh lecturer. Ketika zaman abg, kami perlu menyiapkan 3 segmen iaitu 'Entertainment', 'Documentary' and 'Magazine'. all of them are recorded in english. tpi depends on lecturer, kawtim la kalo nak in malay. Ditegaskan disini, adik2 perlu bertindak cepat ye utk membooking studio kerana untuk recording suara memerlukan masa yang panjang selain daripada mendapatkan suara yang perfect untuk direkod. Adik2 perlu berebut dgn banyak kumpulan yg lain utk menggunakan studio kerana hanya ada tiga studio sahaja utk recording. bukan korang ajerr.. ramai lagi nk gune hokey! Recording dijalankan di tingkat 5 Fakulti Masscomm iaitu di Studio Radio Latihan. Jangan lupe sentiasa membawa sweater kerana adik2 akan sejuk membeku melebur di dalam studio! Tiada final exam utk subjek ini.

BRO531 – SCRIPT WRITING FOR ELECTRONIC MEDIA

Anda berminat dan berbakat utk menjadi penulis skrip? Mahu menjadi hebat persis Syamsul Yusof? Erma Fatima? Rashid Sibir? Anda ada idea yg kreatif dan unik? tonjolkan bakat adik2 melalui karya dan penulisan adik2! disinilah bermulanyaaa.. utk subjek ini, adik2 akan belajar teknik2 menulis skrip untuk rancangan Televisyen dan Radio seperti Public Service Announcement, Drama Radio dan TV, Dokumentari dan banyak lagi. Subjek ini tiada final tetapi projek akhir untuk subjek ini ialah menyiapkan skrip 70 babak dengan idea rekaan bersama kumpulan adik2. Untuk individu, adik2 kena buat skrip untuk dokumentari. Subjek ini akan menjadikan adik2 seorang penulis skrip yang berkesan, mahal, berkualiti dan terbaik. Tidak susah kalau ikut format yang betul dan selalu datang kelas. Lecturer berpengalaman okay! Hmm mengantuk takpe tp tolong jangan tido ok! Eh

BRO532 – ANIMATION TECHNIQUES


Berangan-angan menjadi animator? Anda kreatif dan unik? adik2 akan diajar untuk membuat animasi dgn menggunakan teknik yg tertentu seperti yg diarah pensyarah. untuk tugasan individu, adik2 dikehendaki menyiapkan animasi dgn menggunakan 'flipbook'. utk tugasan kumpulan, adik2 perlu menyiapkan satu animasi menggunakan teknik stop motion. selain itu, adik2 perlu ada idea, story board and dibentangkan di dalam kelas. diingatkan sekeras-kerasnya bahawa adik2 perlu berjiwa cekal, tabah, sabar dlm menyiapkan tugasan subjek ini. Sila sediakan lebih kurang 20 idea kerna tak mustahil 20 idea itu akan direject. Tiada masalah kpd mereka yg minat dan kesabaran amat diperlukan dlm menjayakan projek ini. adik2 perlu kekuatan fizikal dan mental kerana kritikan dan 'boss' yg mengajar subjek ini bisa buat adik2 tertekan, patah semangat dan kritikal. Ops adik2 juga akan mluangkan byk masa, tenaga, wang ringgit dan berkorban utk menyiapkan projek ini. Believe me. Tiada final utk subjek ini. Selamat mengharunginyaaaaaaa! Hehe

COM566 – COMMUNICATION RESEARCH AND METHODS

Hello comm research! Ingat research ingat Madam Fifah! cuma Mdm Fifah garang sket. Haha. tapi kt sini lebih mencabar! Hehe. Sama seperti yang dipelajari di Semester 5 Diploma. Cuma kita belajar membuat research yang lebih terurus, menggunakan Qualitative berbanding Quantitative. questionnaire kena buat jgk ye! Fikirkan tajuk apa yg adik2 hendak kaji dan buat research mcm biasa. Tutorial di dalam kelas dan Lecture selalunya bergabung dengan bdk2 course lain. Jangan tido ketika lecture berlangsung. *ohmengantuk*. Sila bertanya jika ada kekeliruan kerana andai tersilap adik2 kena buat semula. Ada final exam utk subjek ini.

CTU553 – ETHNIC RELATIONS

perhatian semua! diingatkan sekeras-kerasnya supaya jgn tido di dalam kelas utk subjek ini! Kebanyakkan berkisar tentang sejarah Malaysia seperti Rukun Negara, Peristiwa 13 Mei, Perlembagaan Persekutuan, Akta-Akta, Piagam Madinah dan sebagainya. subjek ini lebih kepada sejarah2 Malaysia. Bagus untuk meningkatkan jati diri adik2 ye. Nescaya, selepas ini adik2 akan lebih mencintai Malaysia dan berpengetahuan mengenai sejarah Malaysia. Sila semaikan rasa minat akan sejarah walaupun terpaksa. Hihi. Ada final exam utk subjek ini.

COM466 – PUBLIC OPINION

Anda berpengtahuan luas tentang isu2 semasa yg berlaku dalam dan luar negara? Ayuh kongsikan bersama lecturer dan rakan2 sekelas anda. utk subjek ini, adik2 akan didedahkan dgn isu2 semasa yg berlaku dan berbincang bersama di dalam kelas. Kepada adik2 yg suke bercakap, berdebat dan mempunyai banyak benda utk diperkatakan, sila angkat tangan dan kongsi ramai2. Memang seronok kelas ini lebih2 lagi bergabung dgn kelima2 sequences dan bertukar2 pendapat dan idea. sharing is caring. Tiada final exam utk subjek ini.

LIB501 – MANAGEMENT

Subjek ini lebih menjerumus kepada utk menjadi seorang Manager yg berjaya dan berkualiti tinggi. Mengajar kita untuk menguruskan sebuah pasukan atau syarikat. Projek akhir ialah menyiapkan satu case study syarikat atau membuat kajian tentang sesebuah syarikat (yang wujud atau rekaan). kerja kumpulan ini seterusnya akan dibincangkan dan dibentangkan di dalam kelas. Adik2 akan lebih yakin utk berkata2 mewakili setiap jawatan yg disandang oleh adik2 dlm syarikat anda itu. extra marks utk yg presentation yg kreatif, unik dan meletop. Ada final untuk subjek ini.

Maka sekian sahaja subjek yg dpt abg kongsikan bersama adik2 utk Broadcasting Semester 3 ini. ada subjek lain yg adik2 boleh pilih dan tidak tersenarai dalam list di atas. Adik2 boleh bertanya kepada seniorita2 yg lain akan subjek yg tidak tercalon ini. mereka sedia membantu. *ke?* Hehe. Hidup BROADCASTING! Tiada jalan yg mudah utk berjaya.

maklumat lanjut, anda boleh klik sini utk Kelab Penyiaran UiTM Shah Alam.

reference: www.adamroslan.com

4 comments:

Diaries Of Jue said...

Thanks. !!! Sangat memerlukan tunjuk ajar senior. haha :)

FADHIL_SHUKOR said...

yes, moga dpt dijadikan sedikit panduan dan pendedahan kepada junior. Goodluck ok Jue utk degree. All the best! ;)

FADHIL_SHUKOR said...

yeke? Hahahaaha xpela benda baik kan. xpekan? sharing is caringgg.. Hehe

eyqa said...

salam. sy dpt interview utk continue deg masscom (penyiaran) . ada tips tak utk interview tu. sbb sy dr diploma fakulti filem uitm puncak perdana.